هنرستان غیر انتفاعی دخترانه نخبگان

از آسمان آمدی که رسالتی بود تو را و رسالتت گام های کمال من بود پس دست های ذهن خام مرا گرفتی و بردی مرا در راه تا بنوشم از چشمه های معرفت ، رودهای زیبایی و دریاهای دانستن ، پس دست های مهربان مادرانه ات را سقفی ساختی بر سرم تا بیاسایم از گزند آفتاب و طوفان و چون راه را شناختم تو بالهایت را گشودی و سفر آغاز کردی که از آسمان تو را خواستند .


خدایا ! آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم شهامتی که تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم

هنرستان غیر انتفاعی دخترانه نخبگان

آيا تلفن‌همراه مانع تحصيل دانش‌آموزان مي‌شود؟ مضرات موبايل


گرد آوري حميد رضا تركمندي

... در يك آمارگيري كه جهت بررسي آثار گوشي‌هاي تلفن همراه در انگلستان و اسپانيا صورت گرفت آثار سوء در كساني مشاهده شد كه 97 درصد آنان بيش از حدمعمول از گوشي تلفن همراه استفاده مي‌كردند. استرس، سردرد، خستگي، دلهره، مشكل در تمركز، اختلال در حافظه، بي‌اشتهايي و مشكلات پوستي از آثار مشاهده شده در اين تحقيق بود.

آيا تلفن‌همراه مانع تحصيل دانش‌آموزان مي‌شود؟

پايگاه خبري مخابرات سلولي – ايسل / گروهِ «از ديگران»:

تحليلگران ژاپني ميزان تاثيرات تلفن همراه را برتحصيل دانش آموزان مورد بررسي قرار داده اند و معتقدند كه اين ابزار ارتباطي تاثيرات مثبت و منفي مختلفي بر روند تحصيلي افراد دارد.

به گزارش گروه اخبار خارجي سايت "موبنا" به نقل از پايگاه اينترنتي "جپن تايمز"، بررسي ها نشان داده است كه تلفن همراه تنها تاثيرات منفي روي تحصيل دانش آموزان ندارد و در برخي موارد به آموزش آنها كمك مي كند.

نكته مهم و قابل توجه اين است كه تاثيرات منفي تلفن همراه از نكات مثبت آن در آموزش دانش آموزان بيشتر است.

به عبارت ديگر چون نمي توان به طور كامل استفاده دانش آموزان از تلفن همراه را كنترل و سازمان دهي كرد، اثرات سوء آن نكات مثبت را خنثي مي كند.

در برخي موارد در دبيرستان ها تلفن همراه را به عنوان يك وسيله كمك آموزشي مورد استفاده قرار داده و سوالات و تست هاي مختلف را از طريق سرويس هاي گوناگون در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند و حتي برخي آزمون ها نيز از طريق تلفن همراه گرفته مي شود.

با وجود اين ،مسئله اي كه در حال حاضر بسيار شايع است استفاده هاي غير اخلاقي دانش آموزان مبني بر گرفتن عكس هاي نادرست و به اشتراك گذاشتن آن در كلاس هاي درسي مي باشد و چون كنترل قطعي اين اعمال توسط والدين و مسوولان آموزشي تقريبا غير ممكن است، مربيان و اوليا مدارس از خير منفعت هاي آموزشي تلفن همراه گذشته و آن را ممنوع كردند.

استفاده از تلفن همراه مثل چاقو است كه به كار گرفتن آن هم مي تواند در موارد صحيح باشد و به حيات آدمي كمك كند و هم مي تواند جان آدمي را بگيرد.

متاسفانه به دلايل مختلف در گروههاي سني نوجوانان و جوانان استفاده صحيح از اين وسيله ارتباطي جا نيافتاده است و علاوه بر موارد غير اخلاقي استفاده بيش از حد از تلفن همراه در كلاس درس موجب بر هم خوردن تمركز دانش آموزان و افت تحصيلي آنها مي شود.

در حال حاضر بسياري از دولت ها استفاده از تلفن همراه را براي دانش آموزان در مدارس و محيط هاي آموزشي ممنوع كرده اند.حميد رضا تركمندي 

پليس هند اعلام كرد، با تصويب قانون ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در مدارس ، 12 تيم پليس براي نظارت و كنترل چگونگي استفاده دانش آموزان از موبايل تشكيل شد.

"كاران سينها" يكي از مقامات پليس هند در مورد دانش آموزاني كه از دوربين هاي تلفن همراه استفاده غير مجاز مي كنند، هشدار داد و گفت : دولت، قانون ممنوعيت استفاده از تلفن همراه را بدون محدوديت سني براي دانش آموزان به تصويب رسانده است.

با وجود تصويب اين قانون برخي از دانش آموزان فيلم هاي مستهجن را توسط رايانه دانلود كرده و از طريق تلفن همراه در مدارس پخش مي كنند.

به منظور جلوگيري از اشاعه اين فيلم ها و اعمال غير اخلاقي ديگر در محيط هاي آموزشي، پليس هند يك اقدام ضربتي را براي كنترل دانش آموزان آغاز كرده است.

تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد كه ارسال، دريافت و خواندن پيام كوتاه متني تلفن همراه بشدت در بين جوانان و نوجوانان گسترش و افزايش يافته و اين سرويس نوين ارتباطي جايگزين كتاب خواندن شده است.

اغلب نوجوانان و جوانان پيش از خواب از دستگاه تلفن همراه براي ارسال پيام كوتاه استفاده مي كنند و يا به خواند پيام هاي دريافتي مي پردازند.

آمارها نشان مي دهد كه تلفن همراه بخش بزرگي از زندگي كودكان و نوجوانان را در بر گرفته است و به جاي كتاب خواندن و مطالعه، بيشتر وقت شان را با تلفن همراه و كاربردهاي آن سپري مي كنند.

امروزه اغلب افراد از سنين هفت يا پيش از10 سالگي روز خود را با تلفن همراه آغاز مي كنند.

اين بررسي كه از تعدادي زيادي از كاربران تلفن همراه صورت گرفته ، نشان مي دهد كه بسياري از افراد از بخش پيام كوتاه و ايميل دستگاه بيشترين استفاده را مي كنند و اين موضوع بويژه در ميان نوجوانان بسيار شايع شده است.

بسياري از دانش آموزان معتقدند كه ارسال ايميل و پيام كوتاه به دليل اين كه از كلمات اختصاري و كوتاه استفاده مي كنند، راحت و سرگرم كننده است.

در اين گزارش همچنين آمده كه بسياري از جوانان و نوجوان علاوه بر استفاده از تلفن همراه زمان هايي را كه از گوشي هايشان استفاده نمي كنند با اينترنت سرگرم هستند و به سايت هاي مختلف سرمي زنند .

البته با سرويس هايي كه به تازگي براي تلفن همراه ارايه شده كاربران با دستگاه هاي موبايل به راحتي امكان دسترسي به اين سايت ها را در هر جايي و هر زماني دارند.

تاثيرات نا مطلوب موبايل موجب شده تا برخي كشورها تدابيري در اين زمينه بينديشند براي مثال دانش آموزان يك مدرسه آمريكايي در ايالت مونت ايري در كاروليناي شمالي آداب استفاده از تلفن همراه را توسط مربيان و معلمان ياد مي گيرند.

كلي فراجر، معلمي كه در مدرسه به دانش آموزان آداب استفاده از تلفن، ايميل و پيام كوتاه آموزش مي دهد، معتقد است دانش آموزان بايد آداب استفاده از اين دستگاه ها را ياد بگيرند و بدانند كه در شرايط متفاوت چگونه از سرويس هاي مختلف اين دستگاه ها استفاده كنند.

وي اظهار مي دارد كه به دليل فراگير شدن اين دستگاه ها و اين كه بسياري از دانش آموزان پيش از رسيدن به مقطع دبيرستان تلفن همراه دارند بايد آداب و رسم استفاده از اين دستگاه ها را ياد بگيرند.

همانطور كه در يك جامعه مردم به استفاده از فناوري هاي پيشرفته نياز دارند لازم است استفاده از آن نيز براساس آداب خاصي باشد.

هم اكنون نوجواناني را مي بينيم دذر كنار دوستان با دستگاه تلفن همراه خود بازي مي كنند و دوست خود را ناديده مي گيرند.

ايميل و پيام كوتاه نبايد هرگز جايگزين مكالمات رو در رو شود زيرا ارتباطات غير شفاهي طرز بيان و ابراز احساسات را از بين مي برد.

همچنين محققان دانشگاه "ناتينگهام" به اين نتيجه رسيده اند كه تلفن همراه مي تواند به عنوان يك وسيله كمك آموزشي مناسب مورد استفاده قرار گيرد.

به گفته محققان ،اكنون زمان آن رسيده است كه مسوولان مدارس در مورد ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در محيط هاي آموزشي تجديد نظر كنند.

اين تحقيق در تعدادي از مدارس كه استفاده از تلفن هاي همراه و گوشي هاي هوشمند ممنوع نيست ، صورت گرفته است.

پس از گذشت 9 ماه مشاهده شد كه دانش آموزان 14 تا 16 ساله از تلفن همراه براي اهداف آموزشي در دروس خود استفاده مي كنند.

ساختن ويديوهاي كوتاه آموزشي، ضبط صداي معلم و استفاده از كرنومتر گوشي در پاسخ به سوالات از جمله فعاليت هاي دانش آموزان در اين زمان آزمايشي بوده است.

گوشي هاي هوشمند كه قابليت اتصال به اينترنت را دارند نيز به دانش آموزان امكان دسترسي به وب سايت هاي آموزشي، سيستم ايميل مدارس و انتقال فايل هاي الكترونيكي بين خانه و مدرسه را مي دهد.

اين آزمايش و بررسي روي 331 دانش آموز راهنمايي در شهر هاي كمبريج ، برك شاير غربي و ناتينگهام انجام شد.

همچنين بسياري از كارشناسان و مديران مدارس هند مي گويند ، استفاده از سرويس پيام كوتاه متني براي دانش آموزان ضروري است و مي تواند به عنوان ابزار ارتباط گسترده اوليا و مربيان تبديل شود.

به گزارش گروه اخبار خارجي "موبنا" به نقل از پايگاه اينترنتي "لوكال نيوز"، كارشنان آموزش و پرورش هند اعلام كرد ند كه بررسي ها حاكي از آن است كه بسياري از مسوولان مدارس استفاده از سرويس پيام كوتاه را براي پيشرفت درسي دانش آموزان ضروري مي دانند.

استفاده از سرويس پيام كوتاه با تلفن همراه مي تواند والدين را به طور مستمر با مسوولان مدارس در ارتباط نگه دارد و آنها را از وضعيت عمومي دانش آموزان آگاه كند.

بسياري از دانش آموزان به بهانه هاي مختلف بين اوليا و مربيان فاصله ايجاد مي كنند و تلفن همراه مي تواند وسيله خوبي براي پر كردن اين فاصله باشد.

علاوه بر اين پيام متني مي تواند به عنوان يك وسيله كمك آموزشي مناسب نيز مورد استفاده قرار گيرد.

در همين راستا شركت فنلاندي نوكيا سرويسي براي آموزش زبان انگليسي به شكل كلاسي و كارگاهي به كاربران هندي ارايه مي دهد و با اين سرويس دانش آموزان مي توانند در زمينه آموزش زبان به پيشرفت قابل توجه اي نايل شوند.

اين سرويس به اين شكل ارايه مي شود كه از دانش آموزان امتحاناتي در زمينه لغات و عبارات گرفته مي شود و نيز امتحانات مقدماتي براي آموزش عالي و دوره هاي آموزش برگزار مي شود.

...................

تلفن‌همراه را از خودت دور كن

نگراني‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بيش از حد تلفن‌هاي همراه بيشتر شده‌است.

اين نگراني‌ها به خاطر اين هستند كه تلفن همراه از خود امواج الكترومغناطيسي در مقياس مايكروويو ساطع مي‌كند. مقداري از امواج راديويي كه توسط گوشي‌هاي تلفن همراه ساطع مي‌شوند جذب بدن انسان مي‌شوند؛ مثلا امواج راديويي كه توسط گوشي‌هاي جي اس‌ام ساطع مي‌شوند، مي‌توانند تا ۲ وات قدرت داشته باشند. ميزان برونداد امواج گوشي همراه بستگي به استاندارد‌هاي مخابراتي هر كشور دارد. ميزان امواجي كه بدن انسان از گوشي همراه جذب مي‌كند، با مقياس جذب خاص يا «اس‌اي آر» اندازه‌گيري مي‌شود.

يكي از آثار تشعشعات مايكروويو اثرات گرمايش ديلكتريك است كه در آن هر جسم عايق (مانند بافت موجود زنده) توسط حركت مولكول‌هاي قطبي كه در ميدان الكترومغناطيسي قرار دارند گرم مي‌شود. وقتي كه فردي از گوشي همراه استفاده مي‌كند، بيشتر اثرات گرمايشي در اطراف سطح سر او به‌وجود مي‌آيد و باعث مي‌شود كه دماي سر حدود كسري از درجه افزايش پيدا كند. اين دما كمتر از گرمايي است كه در اثر تابش مستقيم خورشيد به‌وجود مي‌آيد.

در اين هنگام، جريان انتقال خون مغز قادر است با بيشتر كردن جريان خون در آن قسمت گرما را به جاهاي ديگر منتشر كند. اما قرنيه چشم اين سامانه تعديل‌سازي‌ دما را ندارد و آزمايش تابش ۲ الي ۳ ساعته در چشم‌هاي خرگوش‌ها در مقياس اس‌اي آر كه دمايي موضعي ۴۱ الي ۴۰ درجه سانتي‌گراد را توليد كرده باعث به‌وجود آمدن آب مرواريد در آنها شده‌است. البته آب مرواريدهاي زود هنگام به خاطر استفاده از گوشي همراه نيست، چون برونداد امواج گوشي‌هاي همراه پايين‌تر است.

گذاشتن گوشي همراه درجيب سيگاري كت باعث ضرر رساندن به قلب مي‌شود. قرار دادن آن در جيب سمت راست و بزرگ پايين كت موجب بروز اختلالات يا به قولي سرطان پروستات مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود گوشي همراهتان را در جيب سمت چپ وپايين كت قرار بدهيد. البته بهترين كار براي سلامتي اين است كه قيد داشتن گوشي همراه را بزنيد. تحقيقات پزشكان، بار ديگر بر اثرات نامطلوب امواج تلفن همراه بر ايجاد ناباروري در افراد تاكيد كرد. بررسي‌هاي مختلف نشان مي‌‌دهد افرادي كه نزديك امواج موبايل قرار دارند به‌خصوص اگر موبايل نزديك دستگاه تناسلي قرار گرفته باشد، تاثير امواج آن روي اسپرم و تخمك بيشتر بوده و ميزان ناباروري در اين قبيل افراد افزايش مي‌يابد.

تحقيقات انجام شده

مضرات تلفن‌همراه از زماني مطرح شد كه فردي در فلوريداي آمريكا در سال 1993 گرفتار تومور مغزي شده و از همسرش كه داراي تلفن‌همراه بود شكايت كرد. با افزايش استفاده از تلفن‌همراه در ميان مردم، از نوامبر سال 2002 گروهي از شركت‌ها شروع به تحقيق و بررسي روي اثرات امواج راديويي، تا 10برابر قوي‌تر از امواج راديويي تلفن‌همراه روي سلول‌ها و ژن‌ها كردند. براساس گزارش‌هاي رسيده از اين گروه، امواج راديويي تلفن‌همراه هيچ اثر منفي روي سلول‌ها، ژن‌ها و DNA انسان ندارد. همچنين سازمان بهداشت‌جهاني (WHO) نيز با اين گفته كه امواج راديويي تلفن‌همراه اثر مخربي بر سلامت انسان ندارد، موافقت كرده است. اما از آنجا كه هنوز ادعاهايي بر خطر اين امواج وجود دارد، اين سازمان تحقيقات بيشتري را براي اطمينان به محققان پيشنهاد مي‌كند.

افرادي كه به ميزان بيشتري از تلفن‌همراه استفاده مي‌كنند، دچار سردرد يا دردهايي در ناحيه آرواره، گردن، بازو و شانه‌ها مي‌شوند. بسياري از محققان معتقدند، امواج الكترومغناطيسي تلفن‌همراه باعث سردرد، بالا رفتن فشار خون و به‌وجود آمدن اينگونه اثرات در بدن انسان نمي‌شود، اما بعضي افراد در اثر استفاده از تلفن‌همراه دچار اينگونه علائم مي‌شوند. به گفته اين محققان اينها كساني هستند كه خودشان انتظار دارند استفاده از تلفن‌همراه بتواند اين علائم را برايشان ايجاد كند. به عبارتي ديگر مي‌توان گفت سردرد ناشي از تلفن‌همراه تنها يك توهم بيماري است و نه يك بيماري واقعي. گرچه اين بيماران واقعا سردرد مي‌گيرند، اما سردردشان به خاطر تلفن‌همراه نيست و دلايل ديگر مثل شلوغي و آلودگي هوا را نيز مي‌توان به آن نسبت داد.

آسيب‌پذيري مغز

پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير اثر اين امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسي قرار داده‌اند. در حال حاضر توجه اغلب پزشكان از استفاده از تلفن همراه، روي آثار مخرب اين تشعشعات بر مغز انسان متمركز است. استفاده پيوسته از تلفن همراه از حدود 20 دقيقه به بالا مي‌تواند با افزايش تدريجي حرارت بافت‌هاي مغز، سبب ايجاد تغييرات بيولوژيك در بافت مغز و در نتيجه كاهش شنوايي شود. در اين صورت كاهش مدت زمان مكالمه با تلفن همراه يا استفاده از سيم‌هاي ارتباطي هندزفري مي‌تواند به‌عنوان موثرترين روش پيشگيري از مضرات اين امواج مطرح شود.

اين تحقيقات نشان داد ميزان جذب امواجي كه از تلفن همراه به سمت گوش مي‌آيد، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فركانس موج متفاوت است. به‌طور معمول بيش از 70 درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شكل انرژي حرارتي درمي‌آيد. گفتني است فركانس امواج تلفن‌هاي همراه در ايران هم‌اكنون در حدود 900 مگاهرتز است، اما در اين تحقيق با پيش‌بيني ورود محدوده‌هاي جديد تا 2000 مگاهرتز نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي دانشمندان، استفاده مداوم از تلفن همراه و حتي تلفن‌هاي همراه جديد، احتمال ابتلا به تومورهاي مغزي را در كاربران به طرز قابل توجهي افزايش مي‌دهد. بر اين اساس، احتمال ابتلا به تومورهاي مغزي در همان سمت از مغز كه تلفن همراه بيشتر استفاده مي‌شود بين 40 تا 270 درصد افزايش يافته و احتمال ابتلاي كاربران تلفن‌هاي همراه جديد كه در طول عمر خود به‌مدت 2000 ساعت از تلفن همراه استفاده كرده‌اند به‌مراتب افزايش مي‌يابد.

همچنين در يك آمارگيري كه جهت بررسي آثار گوشي‌هاي تلفن همراه در انگلستان و اسپانيا صورت گرفت آثار سوء در كساني مشاهده شد كه 97 درصد آنان بيش از حدمعمول از گوشي تلفن همراه استفاده مي‌كردند. استرس، سردرد، خستگي، دلهره، مشكل در تمركز، اختلال در حافظه، بي‌اشتهايي و مشكلات پوستي از آثار مشاهده شده در اين تحقيق بود.

مضرات آنتن‌هاي BTS

آنتن‌هاي BTS تلفن همراه در كشور ما معمولاً روي دكل‌هاي 10 تا 30 متري و يا روي سقف آپارتمان‌ها نصب مي‌شوند، گاهي نيز هر يك از سه آنتن ايستگاه BTS در يك طرف يك ساختمان كه هر كدام 120 درجه را بپوشاند، نصب مي‌شود. اشعه اصلي آنتن BTS معمولا 6 درجه عمودي را پوشانده و تلاش مي‌شود كه اشعه به فاصله هر چه دورتري از BTS ارسال شود تا مشتركين در فواصل دور نيز از سيگنال آن بهره‌مند شوند. سيگنال يك BTS معمولاً در فاصله‌اي بين 50 تا 200 متر از BTS به زمين مي‌رسد.

فرستنده‌هاي BTS قدرتي بسيار بيشتر از گوشي تلفن همراه ارسال مي‌كنند، اما اثرات حرارتي ناشي از BTS حدود 5 هزار بار كمتر از حداكثر مقدار ناشي از آنتن گوشي همراه در فاصله 2/2 سانتي‌متري است.

اين آنتن‌ها به‌دليل مبادله امواج راديويي و الكترومغناطيسي باعث توليد آلودگي‌ها و مضراتي براي انسان‌ها مي‌شوند. تاثير آنتن‌هاي BTS به قدرت آنها و ميزان فاصله فرد با آن بستگي دارد، چرا كه اگر فردي به‌طور دائم در مقابل تشعشعات يك دكل BTS تلفن همراه قرار داشته باشد، حتما اين امواج بر او اثرات منفي خواهد داشت؛ مثلا اگر آنتن مذكور درست مقابل خانه مسكوني فردي قرار داشته باشد احتمال صدمات بدني به او بيشتر است.

كيف نانويي

اخيرا خبري منتشر شد مبني بر اينكه يك مخترع جوان ايراني، نخستين كيف نانويي ضد‌امواج تلفن همراه را ساخته كه بيش از 99 درصد امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه را جذب و از تاثير زيانبار آن بر سلامت جلوگيري مي‌كند. به گفته مخترع، كيف نانويي تلفن همراه، ابداعي كه با گذشت چند ماه از ثبت اختراع آن در آلمان، مورد توجه وسيع كاربران تلفن همراه در كشورهاي مختلف قرار گرفته، قادر است تا بيش از 99 درصد امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه را جذب و از تاثيرات زيان‌بار آنها بر سلامت جلوگيري كند. در اين طرح، با تزريق تركيبات نانونقره به الياف بافتي، پارچه‌اي با خاصيت جذب امواج الكترومغناطيسي توليد و با استفاده از آن پوشش ويژه تلفن همراه ساخته شد كه كاربر هنگام حمل تلفن و حتي در زمان مكالمه يا ارسال و دريافت پيام كوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه مي‌دارد و بدين ترتيب امواج ناشي از عملكرد تلفن همراه جذب اين پوشش شده و از تماس آن با بافت‌هاي مختلف بدن كه آسيب و عوارض سوء متعددي در پي دارد پيشگيري مي‌شود.

وي با بيان اينكه كيف نانويي تلفن همراه ابداعي در مدتي كوتاه در كشورهاي فرانسه، هلند، سوئيس، بلژيك، اتريش و هند نيز با استقبال مواجه شده است، خاطرنشان كرد: اين پوشش تلفن همراه موسوم به ايوال كه همچون ديوار الكترومغناطيسي عمل مي‌كند، در مارس2007 در آلمان و همچنين در ايران به ثبت رسيده و آزمايش‌هاي كيفي انجام شده توسط موسسه تحقيقات راداري و الكترومغناطيسي (وابسته به ارتش آلمان كه يكي از معتبرترين مراكز تحقيقاتي در اين حوزه است) كارايي چشمگير پوشش ابداعي در جذب امواج و جلوگيري از اثرات زيان بار آن را تاييد كرده است.در هر صورت تلفن همراه مانند بسياري از وسايل الكترونيكي ديگر در كنار فوايدي كه براي ما دارد صدماتي را نيز به همراه داشته است. راستي شما سرتان درد نمي‌كند ؟ لطفا تلفن همراه را از خودتان دور كنيد.شراره ژيان منبع: روزنامه همشهري