هنرستان غیر انتفاعی دخترانه نخبگان

از آسمان آمدی که رسالتی بود تو را و رسالتت گام های کمال من بود پس دست های ذهن خام مرا گرفتی و بردی مرا در راه تا بنوشم از چشمه های معرفت ، رودهای زیبایی و دریاهای دانستن ، پس دست های مهربان مادرانه ات را سقفی ساختی بر سرم تا بیاسایم از گزند آفتاب و طوفان و چون راه را شناختم تو بالهایت را گشودی و سفر آغاز کردی که از آسمان تو را خواستند .


خدایا ! آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم شهامتی که تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم

هنرستان غیر انتفاعی دخترانه نخبگان

روش صحيح مطالعه در امتحانات

روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات
خواندن همراه با نوشتن
مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند و در زمان مورد نياز آن را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را ياداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يا دگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

خط كشيدن زير نكات مهم
اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد. ولي روش كاملي براي مطالعه نيست زيرا در اين روش بعضي افراد به جاي اين كه تمركز و توجه به يادگيري و درك مطالب داشته باشند، ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد. حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را كاملا درك كرد و سپس زير نكات مهم خط كشيد نه آنكه در كتاب به دنبال نكات مهم گشت تا زير آن خط كشيد.

حاشيه نويسي
اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روش مهمي براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي توان براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.

خلاصه نويسي
در اين روش مطالب درك شده به صورت خلاصه روي دفتر ياداشت مي شود كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روش هاي قبلي بهتر مي باشد زيرا كه در اين روش ابتدا مطالب درك شده سپس يادداشت مي شود اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.

كليد برداري
كليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است در اين روش بعد از درك مطالب بصورت كليدي نكات مهم يادداشت مي شود و در واقع كلمه كليدي كوتاه ترين، راحت ترين، بهترين و پر معني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن مفهوم جمله تداعي شده و به خاطرآورده مي شود.

خلاقيت و طرح شبكه اي مغز
اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصا فراگيري مطالب درسي است. در اين روش نكات مهم مطالب پس از درك حقيقي آن ها به صورت كليدي يادداشت مي شود و سپس كلمات كليدي روي طرح شبكه اي مغز نوشته مي شود. در واقع مطالب به بهترين شكل ممكن سازمان دهي مي شوند و نكات فرعي و اصلي مشخص مي گردد تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب، فقط به طرح شبكه اي مراجعه شود و با ديدن كلمات كليدي نوشته شده روي طرح شبكه اي مغز، آن ها را خيلي سريع مرور كرد. اين روش درصد موفقيت محصلان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي كند و بازده مطالعه را افزايش مي دهد.

شرايط مطالعه
شرايط مطالعه مواردي هستند كه با دانستن، به كار گيري و يا فراهم نمودن آن ها مي توان مطالعه اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به محصلان مي آموزد كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيرند، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسند كه با دانستن آن ها مي توان با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كرد و مطالعه اي فعال تر داشت:

برنامه ريزي يكي از عوامل اصولي موفقيت داشتن برنامه منظم در مطالعه است.
وقت شناسي مناسب ترين زمان براي مطالعه صبح ها و يا ساعات ديگر روز قبل از صرف غذاهاي چرب و سنگين است حد اكثر زماني كه افرد مي توانند فكر خود را روي موضوعي متمركز كنند بيش از سي دقيقه نيست يعني بايد سعي شود حدودسي دقيقه روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالب ياداشت كردوحدود ده الي پانزده دقيقه استراحت نمود سپس مجددا به همين روال شروع به مطالعه كرد.
نظم و ترتيب اساس هر كاري به نظم و ترتيب آن بستگي دارد. مطالعه هم اگر با نظم و ترتيب و از آسان به مشكل باشد كار يادگيري به سهولت انجام مي گيرد.

حفظ آرامش
آرامش ضمير نا خود آگاه را پويا و فعال مي كند. آرامش خاطر و نداشتن استرس عامل بزرگي در يادگيري محسوب مي شود.

امتحان
تغذيه مناسب
تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد بهتر است به هنگام مطالعه يا امتحانات از سبزيجات و ميوه ها ي تازه بيشتر استفاده شود و از مصرف مواد گوشتي و غذاهاي پر چرب خود داري شود. خوردن مغزهاي خشك مثل مغز گردو، بادام، فندوق و.... به تقويت حافظه كمك مي كند.

ورزش و سلامتي
ورزش كليد عمر طولاني يست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرك حافظه و ياد گيري را تقويت مي كند.

خواب كافي
خواب نيز فراگيري و حافظه را تقويت مي كند. كساني كه در طول روز دائما در حال چرت زدن هستند قطعا از مطالعه استفاده كافي را نخواهند برد، پس خواب كافي و مناسب در ايام امتحانات توسعه مي گردد.